Neuromovement / Anat Baniel Methode

De Anat Baniel Methode® of Neuromovement® is een subtiele bewegingsmethode die de capaciteit van het brein benut om mensen van alle leeftijden te helpen pijn en beperkingen te verminderen en met meer gemak te bewegen. Deze methode maakt gebruikt van het vermogen van de hersenen om nieuwe connecties te vormen en het bewegen beter te organiseren in het brein. Door te werken aan de hand van 9 essentials of voorwaarden (zie tekstvak) wordt het brein geactiveerd om te leren.

We hebben de neiging om harder te werken en meer kracht te gebruiken als iets niet lukt, maar daarmee verkleinen we de mogelijkheid om te voelen en ontwikkelen we minder kwalitatieve bewegingspatronen. Neuromovement vraag juist om zachter te bewegen, langzaam, subtiel en met aandacht. Hierdoor wordt het bewustzijn vergroot en dit helpt het zenuwstelsel om nieuwe, gemakkelijker manieren van bewegen te ontdekken en integreren.

Naar mate we ouder worden vallen we steeds meer terug op automatische bewegingspatronen. Deze zijn zinvol, want ze helpen ons om snel te handelen en om niet over elke stap te hoeven nadenken wanneer we bijvoorbeeld boodschappen doen en autorijden. Maar we bewegen dan niet met aandacht en blijven vast zitten in patronen die soms niet meer voor ons werken.

Veel interventies zijn gericht op het aanbrengen van verandering in de structuur van het lichaam, bijvoorbeeld door chirurgie, chiropractie en massage. Vaak werkt dit en verdwijnt de pijn, maar wanneer de pijn niet verdwijnt of wanneer onduidelijk is wat de oorzaak is van de pijn, dan is het verstandig om ook te kijken naar hoe beweging wordt aangestuurd vanuit het brein. Om niet alleen te kijken naar de pijnlijke plek maar naar hoe deze plek in relatie tot de rest van het lichaam beweegt.

Het optillen van een arm lijkt een beweging alleen in het schoudergewricht, maar in werkelijkheid is het een complexe samenwerking van onder meer gewichtsverplaatsing, beweging in het bekken, de ribben, het borstbeen, het sleutelbeen, het schoudergewricht en overige gewrichten in de arm en hand. Wanneer het brein denkt dat het bewegen van de arm niets te maken heeft met bijvoorbeeld de ribben of het bekken dan bewegen deze niet mee en ontstaat er druk op andere plekken, bijvoorbeeld in de schouder. De hersenen zijn verantwoordelijk voor de aansturing van dit geheel. En daar ligt daarom ook een belangrijke kans op verbetering.

Het doel van neuromovement is niet om een verandering in de structuur aan te brengen, maar om het lichaam beter in kaart te brengen in het brein in relatie tot een bepaalde functie, zodat soepeler bewogen kan worden en druk en pijn vermindert.

     “Op dit moment ben ik in opleiding.
        Daarom werk ik alleen met volwassenen en kosteloos.”

 

Voor gediplomeerde ABM Neuromovement practitioners in Nederland met specialisatie voor kinderen met special needs verwijs ik naar:

Marieke Tijs – www.marieketijs.nl
Judith Simon – www.judithsimon.nl

Onderstaande video geeft een helder beeld van hoe Neuromovement eruit ziet en hoe het werkt. 

 
Negen voorwaarden of essentials 

 

  1. Bewegen met aandacht
    Aandacht voor wat je voelt als je beweegt.
  2. Langzaam
    Langzaam haalt ons uit automatische gedachte en bewegingspatronen.
  3. Variatie
    Geeft het brein informatie om nieuwe mogelijkheden te creëren
  4. Subtiliteit
    Verminderen van kracht helpt ons om subtiele verschillen te voelen.
  5. Enthousiasme
    Een kinderlijke openheid om (zonder oordeel) nieuwe dingen te ervaren.
  6. Flexibele doelen
    Een open mind om wegen te ontdekken die iets afwijken van het originele plan.
  7. De leer-knop
    Herken of het brein open staat om te leren of op dit moment niet.
  8. Verbeelding
    Imagination is everything, zei Einstein.
    Je een actie voorstellen zorg ook voor nieuwe neuroconnecties.
  9. Bewustzijn
    Waarnemen dat we het zelf zijn die denken, voelen en handelen.